Thông tư 23/2010/TT-BGDĐT bộ chuẩn phát triển trẻ em năm tuổi mới nhất

MINISTRY OF
EDUCATION AND TRAINING
——–

THE SOCIALIST
REPUBLIC OF VIETNAM
Independence – Freedom – Happiness
————

No.
23/2010/TT-BGDDT

Hanoi, July 23,
2010

 

CIRCULAR

ON INTRODUCTION OF 5-YEAR-OLD CHILD GROWTH STANDARDS

Pursuant to the 
Government’s Decree No. 178/2007/ND-CP dated December 03, 2007 defining the
functions, rights, responsibilities and organizational structure of Ministries
and ministerial agencies;

Pursuant to the Government’s
Decree No. 32/2008/ND-CP dated March 19th 2008, defining the functions, rights,
responsibilities and organizational structure of the Ministry of Education and
Training;

Pursuant to the Government’s
Decree No. 75/2006/ND-CP dated August 02, 2006, elaborating and providing
guidance on the implementation of a number of articles of the Law on Education;

Pursuant to the Decision
No.239/QD-TTg  dated February 09, 2010 on approval for the educational
universal to 05-year-old children for the period 2010 – 2015;

Upon request of the Director
of the Department of Preschool Education,

The Minister of Education and
Training hereby decides:

TVPL

Pro

để sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.

Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT:

(028) 3930 3279

DĐ:

0906 22 99 66

Bạn phải đăng nhập hoặc đăng ký Thành Viênđể sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.Mọi chi tiết xin liên hệ:

Article 2.
This Circular comes into effect from September 06,
2010.

Article 3.
The  Chief of the Ministry Office, Directors of
Departments of preschool Education, heads of affiliates to the Ministry of
Education,  Presidents of People’s Committees of provinces and Directors
of Departments of Education and Training shall be responsible for
implementation of this Circular ./.

 

 

PP.MINISTER
DEPUTY MINISTER

Nguyen Thi Nghia

 

REGULATION

ON 05-YEAR-OLD CHILD GROWTH STANDARDS
(Issued together with the Circular No.23/2010/TT-BGDDT dated July 23, 2010 by
the Minister of Education and Training)

Chapter I

TVPL

Pro

để sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.

Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT:

(028) 3930 3279

DĐ:

0906 22 99 66

Bạn phải đăng nhập hoặc đăng ký Thành Viênđể sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.Mọi chi tiết xin liên hệ:

Article 1.
Scope and subjects of application

1. This Circular provides for
the 5-year-old child growth standards, including the contents of the -year-old
child growth standards, and responsibilities of education authorities and
preschools.

2. This Circular applies to
preschools, kindergartens and kindergartens classes of the national education
system.

Article 2.
Structure of 05-year-old child growth standards

1. The 05-year-old child growth
standard include 04 areas, 28 standards and 120 indicators

2. It is structured as follows:

a. Areas of development
constituted by standards

b. Standards constituted by
indicators

Article 3.
Interpretation

TVPL

Pro

để sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.

Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT:

(028) 3930 3279

DĐ:

0906 22 99 66

Bạn phải đăng nhập hoặc đăng ký Thành Viênđể sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.Mọi chi tiết xin liên hệ:

1. 5-year-old child is
any child aged from 60 months to 72 months.

2. Area of development is
a specific scope of development. 

3. Standard is any
expectation that a 05-year-old child recognizes and is able to do some specific
things. 

4. Indicator is the
specification of standards and description of child’s behaviors and skills.

Article 4.
Purpose of introduction of 05-year-old Child Growth Standard

1.  Support the
implementation of the preschool’s education programs, improve the quality of
care and education of 05-year-old children and prepare them for grade 1.

a) Serve as the basis for
providing objectives, care and education contents in details, selecting and
modifying care and education activities where suitable for 05-year-old
children.

b) Lay a foundation for the
development of toolkit for monitoring and monitoring the growth of 05-year-old
children at the preschool age.

2. Give the ground for
development of guidance documents and programs  on care and education of
5-year-old children in order to increase the  parents and community’s
awareness of child growth

TVPL

Pro

để sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.

Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT:

(028) 3930 3279

DĐ:

0906 22 99 66

Bạn phải đăng nhập hoặc đăng ký Thành Viênđể sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.Mọi chi tiết xin liên hệ:

CONTENTS OF 5-YEAR-OLD
CHILD GROWTH STANDARD

Article 5.
Standards in the physical growth area

1. Standard 1. The child is able
to control and coordinate his/her own large motor muscle groups

a) Indicator 1. Make a standing
long jump of at least 50 cm.

b) Indicator 2. Make a jump from
the height of 40 cm;

c) Indicator 3.Throw and catch
balls with two hands from the distance of 04 m;

d) Indicator 4.Go up and down
stairs at the height 1.5m from the floor.

2. Standard 2. The child is able
to control and coordinate his/her own small motor muscle groups

a) Indicator 5. Put on and take
off his/her clothes on his/her own;

TVPL

Pro

để sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.

Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT:

(028) 3930 3279

DĐ:

0906 22 99 66

Bạn phải đăng nhập hoặc đăng ký Thành Viênđể sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.Mọi chi tiết xin liên hệ:

c) Indicator 7. Cut along
straight and curved lines of simple shapes;

d) Indicator 8.Properly adhere
shapes to the designated position.

3. Standard 3.The child is able
to use his/her senses and keep balanced while moving

a) Indicator 9. Hop on each foot
at least consecutive 5 times and change the foot upon request;

b) Indicator 10.Smash and catch
balls with 02 hands;

c) Indicator 11. Do balance
jogging exercises on chairs (2m x 0.25m x 0.35m).

4. Standard 4.The child is able
to show his/her strength, agility, endurance and flexibility 

a) Indicator. Run a distance of
18 meters in 5 -7 seconds

b) Indicator 13.  Run a
distance of 150 meters without stop in an unlimited time;

TVPL

Pro

để sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.

Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT:

(028) 3930 3279

DĐ:

0906 22 99 66

Bạn phải đăng nhập hoặc đăng ký Thành Viênđể sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.Mọi chi tiết xin liên hệ:

5. Standard 5. The child is gain
some certain knowledge about personal hygiene and nutrition and is able to
apply to reality

a) Indicator 15. Wash hands with
soap before (s)he eats food,  after (s)he goes to toilet and when the
hands are visibly dirty;

b) Indicator 16. Daily wash
his/her face and brush his/her own teeth;

c) Indicator 17. Cover his/her
mouth when (s)he coughs, sneezes and yawns;

d) Indicator 18. Keep his/her
hair and clothes neat and tidy;

dd) Indicator 19. Name some
necessary foods on daily meals;

e) Indicator 20. Identify and
Stay away from some foods and beverages which are harmful to people’s health

6. Standard 6. The child
 develops sense and practice of personal security  

a) Indicator 21. Identify and
keep himself/herself away from some dangerous objects;

TVPL

Pro

để sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.

Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT:

(028) 3930 3279

DĐ:

0906 22 99 66

Bạn phải đăng nhập hoặc đăng ký Thành Viênđể sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.Mọi chi tiết xin liên hệ:

c) Indicator 23.Avoid playing at
dirty and dangerous places;

d) Indicator 24. Avoid following
and receiving gifts from strangers without the permission of relatives;

dd) Indicator 25. Know how to
call for help and run away from dangerous places;

e) Indicator 26. Know the
harmful effects of smoking and stay away from smokers.

Article 6.
Standards in emotional and social relation development

1. Standard 7.The child develops
a sense of self

a) Indicator 27.Communicate
certain important information on himself/herself and his/her family;

b) Indicator 28. Learn his/her
gender and act accordingly;

c) Indicator 29. Express his/her
personal interests and skills

TVPL

Pro

để sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.

Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT:

(028) 3930 3279

DĐ:

0906 22 99 66

Bạn phải đăng nhập hoặc đăng ký Thành Viênđể sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.Mọi chi tiết xin liên hệ:

2. Standard 8. The child
believes in his/her abilities

a) Indicator 31. Show
perseverance on challenging assignments;

b) Indicator 32. Show his/her
pleasuring in completing something

c) Indicator 33. Be actively
involved in some simple chores;

d) Indicator 34.Confidently
express his/her own opinions.

3. Standard 9. The child 
is able to recognize and express his/her feelings

a) Indicator 35.Understand
people’s emotional states such as happiness, sadness, surprise, anger and
shame;

b) Indicator 36. Express his/her
own feelings by using verbal languages, gestures and facial expressions;

c) Indicator 37.Share the joys
and give consolation to his/her friends and relatives;

TVPL

Pro

để sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.

Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT:

(028) 3930 3279

DĐ:

0906 22 99 66

Bạn phải đăng nhập hoặc đăng ký Thành Viênđể sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.Mọi chi tiết xin liên hệ:

dd) Indicator 39. Be interested
in growing trees and familiar domestic animals;

e) Indicator 40.Change his/her
behaviors and attitude according to the circumstances;

g) Indicator 41.Be able to
control his/her own bad temper after receiving explanations and consolation.

4. Standard 10. The child has
friendly relations with his/her friends and adults

a) Indicator 42. Socialize with
his/her friends;

b) Indicator 43.Proactively
communicate with close friends and adults;

c) Indicator 44.Like to share
feelings, experiences, toys and belongings with closed people.

d) Indicator 45. Be willing to
help people facing difficulties;

e) Indicator 46. Have cohesive
groups of friends;

TVPL

Pro

để sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.

Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT:

(028) 3930 3279

DĐ:

0906 22 99 66

Bạn phải đăng nhập hoặc đăng ký Thành Viênđể sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.Mọi chi tiết xin liên hệ:

5. Standard 11. The child has a
cooperative attitude towards surrounding people and friends

a) Indicator 48.Listen to other
people;

b) Indicator 49. Exchange
opinions with friends;

c) Indicator 50. Show the
friendliness and solidarity with friends;

d) Indicator 51.Accept
assignment by adults or groups of friends;

dd) Indicator 52. Be willing to
cooperate with other people in fulfillment of simple tasks.

6. Standard 12. The child has
proper behavior according to code of conduct

a) Indicator 53.Be aware of the
impacts of his business on others;

b) Indicator 54. Form a habit of
greeting, apology, and gratitude and use politely vocative expression  to
adults;

TVPL

Pro

để sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.

Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT:

(028) 3930 3279

DĐ:

0906 22 99 66

Bạn phải đăng nhập hoặc đăng ký Thành Viênđể sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.Mọi chi tiết xin liên hệ:

d) Indicator 56. Be able to
comment on right or wrong behaviors towards the environment;

dd) Indicator 57.Have
pro-environmental behaviors in daily activities.

7. Standard 13. Treat other
people with respect

a) Indicator 58. Be able to talk
about friends and relatives ‘abilities and interests;

b) Indicator 59.Accept the fact
that the difference between him/her and other people exists;

c) Indicator 60.Be concern about
fairness among friends.

Article 7.Standards
in language and communication development

1. Standard 14. The child is
able to hear and understand spoken words

a)  Indicator 61.Understand
the nuances of voices such as happiness, sadness, anger, , surprises and fear;

TVPL

Pro

để sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.

Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT:

(028) 3930 3279

DĐ:

0906 22 99 66

Bạn phải đăng nhập hoặc đăng ký Thành Viênđể sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.Mọi chi tiết xin liên hệ:

c) Indicator 63. Understand a
number of general words referring to simple and familiar things and 
phenomena;

d) Indicator 64.Understande
stories, poems, folk songs for kids and children’s songs.

2. Standard 15. The child is
able to verbally communicate

a) Indicator 65.Speak clearly;

b) Indicator 66. Be able to use
expressive language to name things, describe actions and feelings

c) Indicator 67.Use various
types of sentences in communication;

d) Indicator 68.Verablly express
feelings, needs, opinions and experiences;

dd) Indicator 69. Verbally
exchange opinions and give instructions to friends;

e) Indicator 70.Be able to talk
about an event or phenomenon;

TVPL

Pro

để sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.

Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT:

(028) 3930 3279

DĐ:

0906 22 99 66

Bạn phải đăng nhập hoặc đăng ký Thành Viênđể sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.Mọi chi tiết xin liên hệ:

h) Indicator 72.Find out how to
strike up conversations

3. Standard 16.The child is able
to follow several common codes of conduct for communication

a) Standard 73.Adjust voice
volume according to the communication demand and circumstances;

b) Indicator 74.Listen intently
and respond with proper gestures, eye and facial expression;

c) Indicator 75.Avoid
interrupting others;

d) Indicator 76. Ask for
explanations where (s)he does not understand something or express via gestures
and facial expressions;

dd) Indicator 77.Use words
conveying the meaning of greeting and politeness according to situations;

e)  Indicator 78. Avoid
using bad languages.

4. Standard 17. Be interested in
reading

TVPL

Pro

để sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.

Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT:

(028) 3930 3279

DĐ:

0906 22 99 66

Bạn phải đăng nhập hoặc đăng ký Thành Viênđể sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.Mọi chi tiết xin liên hệ:

b) Indicator 80.Express interest
in books;

c) Indicator 81.Preserve books

5. Standard 18. The child shows
initial acts of reading

a) indicator 82. Understand the
meanings of some signs and symbols;

b) Indicator 83.Imitate acts of
a reader;

c) Indicator 84.Repeat comics
that (s)he already known;

d) Indicator 85.Tell photo
stories

6. Standard 19.The child shows
primary understandings of writing

a) indicator 86.Be aware that
words may be read and may replace speaking;

TVPL

Pro

để sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.

Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT:

(028) 3930 3279

DĐ:

0906 22 99 66

Bạn phải đăng nhập hoặc đăng ký Thành Viênđể sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.Mọi chi tiết xin liên hệ:

c) Indicator 88. Imitate acts of
writing and copying of words and letters;

d) Indicator 89.Write down
his/her name in his/her own way;

dd) Indicator 90. Be able to
write letters from left to right and then from top to bottom

e) Indicator 91. Identify
letters in the Vietnamese  alphabet.

Article
8.Standards in cognitive development area

1. Standard 20.The child shows
understanding of the natural environment

a) Indicator 92. Name categories
of trees and animal by common characteristics;

b) Indicator 93.Recognize
changes in the process of growth of trees, animal and natural phenomenon;

c) Indicator 94. Describe
several outstanding characteristics of  seasons in his/her places;

TVPL

Pro

để sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.

Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT:

(028) 3930 3279

DĐ:

0906 22 99 66

Bạn phải đăng nhập hoặc đăng ký Thành Viênđể sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.Mọi chi tiết xin liên hệ:

2. Standard 21.The child shows
understanding of the social environment

a) Indicator 96.Classify common
belongings by its material and function;

b) Indicator 97. Name several
public places in the vicinity of his/her places;

c) Indicator 98. Specify common
occupations in his/her place.

3. Standard 22. The child shows
some understanding of music and graphics

a) Indicator 99. Identify
melodies of songs or tracks;

b) Indicator 100. Sing the
correct melody of children songs;

c)Indicator 101.Express proper
feelings and make movement according to rhythm of song or tracks;

d) Indicator 102. Make simple
products from various materials;

TVPL

Pro

để sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.

Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT:

(028) 3930 3279

DĐ:

0906 22 99 66

Bạn phải đăng nhập hoặc đăng ký Thành Viênđể sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.Mọi chi tiết xin liên hệ:

4. Standard 23. The child has
some understanding of numbers, ordinal numbers and measurement units

a) Indicator 104. Identify
numbers equivalent to the quantity within the range of 10;

b) Indicator 105. Divide 10
objects into 02 groups by 02 different ways and compare the quantity of objects
in these two groups;

c) Indicator 106. Be able to
measure the length of things and report the measurement results.

5. Standard 24. The child is
able to identify geometric shapes and has spatial orientation

a) Indicator 107. Name the
sphere, square, rectangular and cylinder upon request

b) Indicator 108. Position an
object relative to another (inside, outside, above, below, behind, in front of,
right and left).

6. Standard 25. The child is
able to priliminarily identify time

a) Indicator 109. Name the days
of the week by their order;

TVPL

Pro

để sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.

Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT:

(028) 3930 3279

DĐ:

0906 22 99 66

Bạn phải đăng nhập hoặc đăng ký Thành Viênđể sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.Mọi chi tiết xin liên hệ:

c) Indicator 111.Identify the
hours on the clock and days on calendar.

7. Standard 26. The child is
curious and stay excited about learning  

a) Indicator 112. Like to ask
questions;

b) Indicator 113. Show an
interest in discovering surrounding things and phenomena

8. Standard 27.The child shows
his/her reasoning skills

a) Indicator 114. Explain simple
cause – effect relationships in everyday life

b) Indicator 115.Identify
objects different from others;

c) Indicator 16.Realize simple
rules for arrangement of things and follows them.

9. Standard 28.The child show
his/her creativity;

TVPL

Pro

để sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.

Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT:

(028) 3930 3279

DĐ:

0906 22 99 66

Bạn phải đăng nhập hoặc đăng ký Thành Viênđể sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.Mọi chi tiết xin liên hệ:

b) Indicator 118. Do some tasks
in his/her own ways;

c) Indicator 119.Express his/her
own ideas through various activities;

d) Indicator 120.Narrate
familiar stories in a different ways.

Chapter
III

RESPONSIBILITIES OF
EDUCATION AUTHORITIES AND PRESCHOOLS

Article 9.
Responsibilities of Departments of Education and Training

According to the 5-year-old child
growth standard issued by The Ministry of Education and Training, the
Departments of Education and Training shall direct the Divisions of Education
and Training to implement according to the reality.

Article 10.
Responsibilities of Division of Education and Training

Divisions of Education and
Training of districts shall develop inspection plans and guidance and carry out
the inspection of the implementation of the 5-year-old child growth standard.

TVPL

Pro

để sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.

Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT:

(028) 3930 3279

DĐ:

0906 22 99 66

Bạn phải đăng nhập hoặc đăng ký Thành Viênđể sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.Mọi chi tiết xin liên hệ:

According to the Division of
Education and Training’s guidance , the preschools, kindergarten  and
independent kindergarten classes shall apply the 05-year-old child growth
standard according to the reality.

 

Xổ số miền Bắc